Ostolaskut löytyvät palvelun vasemmanpuoleisen valikon Menot-osiosta. Tässä osiossa käyttäjät voivat vastaanottaa ostolaskuja verkkolaskuina ja lisätä muita kautta tulleet laskut manuaalisesti järjestelmään. 

 

Jos haluatte ottaa laskuja vastaan verkkolaskuina, se onnistuu helposti valitsemalla Aktivoi ostolaskujen vastaanotto. Hyväksymällä käyttöehdot palvelu luo teille automaattisesti uuden verkkolaskuosoitteen ostolaskujen vastaanottoa varten. Uusi verkkolaskuosoitteenne löytyy palvelun kohdasta ”Omat Tiedot” – ”Laskutustiedot” 

Saapuvat ostolaskut näkyvät Ostoreskontrassa, josta voitte hyväksyä laskut ja maksaa ne virtuaaliviivakoodin avulla oman verkkopankinne kautta tai aktivoimalla ostolaskujen maksamisen suoraan palveluumme. 

 

Table

Description automatically generated

Tällä hetkellä ostolaskujen maksaminen palvelun kautta onnistuu Osuuspankin ja Nordean tileillä, mutta lisäämme muita pankkeja käyttäjien kiinnostuksen mukaan. 

Ostolaskujen maksaminen Laskupisteen kautta vaatii pankkiyhteyden luomisen oman pankin ja Laskupisteen välille. Alla olevasta linkistä saat ohjeet pankkiyhteyttä varten:

https://support.laskupiste.fi/support/solutions/articles/47001157485-mit%C3%A4-pankkiyhteys-tarjoaa-ja-miten-se-luodaan-

Pankkiyhteyden aktivoinnin jälkeen voitte aktivoida ostolaskujen maksamisen käyttöön Menot-osion etusivulta. Ostolaskujen maksaminen tapahtuu palvelussa tämän jälkeen kätevästi muutamalla klikkauksella. Alla olevasta Youtube-videosta voitte katsoa tarkemmin miten laskujen maksaminen käytännössä tapahtuu (ostolaskujen maksaminen alkaa kohdassa 0:29).



 

Ostolaskujen maksusuoritusten tilat:

Avoin: Ostolasku on saapunut palveluun, mutta sitä ei olla vielä hyväksytty tai maksettu

Tyhjä: Maksuaineisto on juuri siirretty pankkiin, eikä siitä ole saatu vielä ensimmäistä kuittausta pankilta

Tarkistettu: Aineisto on teknisesti oikeanmuotoinen

Hyväksytty: Aineisto on hyväksytty jatkokäsittelyyn (menee maksuun kunhan tilillä on katetta veloitushetkellä) 

Maksettu: Maksu on veloitettu tililtä

Hylätty: Aineisto on ollut viallista (esim. väärä tilinumero) tai tilillä ei ole ollut katetta maksua varten

Odottaa katetta: Maksu odottaa katetta, jotta se voitaisiin veloittaa tililtä

 

Lisätietoa kaikista ostolaskujen maksamisen ominaisuuksista löytyy Blogistamme:

https://www.laskupiste.fi/blog/laskutusohjelman-versio-11-0-0/