Pankkiyhteyden avulla, annetusta valtuutuksesta riippuen, haetaan viiteaineistot ja tiliotteet pankista sekä maksetaan ostolaskut. Viiteaineiston perusteella merkitään lähetetyt laskut maksetuiksi, jolloin vältytään manuaaliselta työltä, joka voi olla laskumääristä riippuen jopa useita tunteja. Valtuuttamalla tiliotteiden haun, tulevat ne näkyviin Taloushallinto-osioon, jossa niitä on kätevä selailla. Valtuuttamalla ostolaskujen maksamisen, voitte maksaa ostolaskut suoraan palvelustamme ja vältytte erilliseltä kirjautumiselta verkkopankkiinne.


Viiteaineiston haku

Pankkiyhteyden avulla pankkitilin viiteaineisto haetaan automaattisesti pankistanne. Suosittelemme, että valtuutatte palvelumme hakemaan viiteaineistot päivittäin, jolloin laskujen tila on aina ajantasainen.


Haettu viiteaineisto luo viitteitä vastaavat suoritukset laskuille ja merkitsee laskut automaattisesti maksetuiksi. Viiteaineiston avulla on myös helppo seurata yli- ja osasuorituksia. Laskupisteen etusivun ”widget” näyttää helposti, jos asiakas on tehnyt väärän suuruisen suorituksen tilillenne.




Tiliotteiden haku

Antamalla valtuutuksen tiliotteiden haulle, haemme ja tallennamme ne palveluumme valtuutuksessa määritetyllä tavalla. Riippuen tarpeestanne, suosittelemme, että valtuutatte tiliotteiden haun joko viikoittain tai kuukausittain.

Jos teillä ei ole ostolaskujen maksaminen käytössä, niin tiliotteiden perusteella merkitään maksamanne ostolaskut maksetuiksi automaattisesti.


Ostolaskujen maksaminen

Valtuuttamalla meidät lähettämään maksuaineistoja puolestanne, ostolaskujen maksaminen on mahdollista suoraan palvelustamme. Tämä on kätevää, kun voitte maksaa palveluumme saapuneet tai sinne lisätyt ostolaskut suoraan palvelusta muutamalla klikkauksella menemättä omaan verkkopankkiinne.


Maksuaineistot siirretään pankkiin tunnin välein. Maksut lähtevät kuitenkin pankkiin vasta ostolaskulle asetettuna maksupäivänä. Maksu on mahdollista peruuttaa niin kauan, kunnes maksu on siirretty pankkiin, eli niin kauan kuin sen tilana on "Odottaa siirtoa pankkiin". Kun maksun tilaksi muuttuu "Siirretty pankkiin", ei sitä ole enää mahdollista peruuttaa.


Jos otatte maksamisen käyttöön, kannattaa myös tiliotteiden haku ottaa käyttöön, sillä maksut näkyvät verkkopankin tilitapahtumissa tilisiirtoina, joista pankista riippuen puuttuu tietoa (esim. vastaanottajan tilinumero ja mahdollisesti viitenumero). Jos tarvittavat valtuutukset (OP:lla "Veloitettujen maksujen erittely tiliotteella") on päällä, näkyvät maksut kuitenkin täydellisinä Laskupisteeseen haetulla tiliotteella.


Maksatustunnus on oletuksena "0" + yrityksenne Y-tunnus ilman väliviivaa, esim. 029361387. Jos teillä on kuitenkin maksaminen käytössä jossain toisessa palvelussa, esim. kirjanpito-ohjelmassa, niin tällöin ensimmäinen numero voi olla eri. Tässä tapauksessa olkaa hyvä ja ilmoittakaa meille maksatustunnuksenne, jolloin päivitämme sen tietoihinne. Esim. OP:lla tulee virheilmoituksena "Sender not permitted", jos maksatustunnus ei ole kunnossa.


Tällä hetkellä tuettuja pankkeja ovat Nordea ja Osuuspankki, jotka ovat ylivoimaisesti suosituimmat pankit käyttäjiemme keskuudessa, mutta keräämme tietoa tarpeesta lisätä maksaminen myös muihin pankkeihin, joten voitte olla yhteydessä tukeemme asian tiimoilta.


Lisätietoa ostolaskujen maksamisesta löydät blogistamme.


Pankkiyhteyden kustannukset

Pankkiyhteyden luonti maksaa 20 € ja se veloitetaan automaattisesti palvelussa olevasta kukkarostasi. Tämän jälkeen pankkiyhteys maksaa 8 € kuukaudessa. Ultra-tason hintaan kuuluu yksi ilmainen pankkiyhteys ja lisäyhteydet maksavat 6 € / pankkitili / kk. Pankkiyhteyden luonti on ilmaista Ultra-tasolla.


Pankkinne veloittaa omat maksuliikepalveluiden maksunsa suoraan teiltä. Ko. maksuista saatte lisätietoa omasta pankistanne.


Kuukausimaksut veloitetaan kukkarosta aina kuun vaihteessa. Jos kukkaron saldo on tällöin miinuksella (yli 10 euroa), lähetämme laskun, joka kattaa miinussaldon.


Pankkiyhteys vaatii toimiakseen valtuutuksen, jolla valtuutatte meidät hakemaan maksuaineistonne pankistanne. Pankkiyhteyden kuukausimaksu aktivoituu siitä, kun vastaanotamme ensimmäisen viiteaineistonne tai tiliotteenne.


Tällä hetkellä tuettuja pankkeja ovat Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki sekä POP-pankki.


Pankkiyhteyden aktivointi Laskupisteessä ja Pankkiyhteysvaltuutuksen luonti

Pankkiyhteys tulee aktivoida käyttöön Laskupisteen kohdasta ”Omat Tiedot” – ”Laskutustiedot” – ”Pankkitiedot” – ”Pankkiyhteys”. Kun olette hyväksyneet pankkiyhteyden käyttöehdot palvelun puolelta, voitte lähettää valtuutuspyynnön yrityksenne kotipankille. 



Valtuutuslomakkeen avulla valtuutatte Laskupisteen suorittamaan palvelun edellyttämät tiedonsiirtotoiminnot, joita tarvitaan tässä vaiheessa viiteaineistojen ja tiliotteiden lataamiseen sekä myöhemmin maksuaineistojen siirtämiseen Laskupisteestä pankkiin. Laskupiste Oy:llä ei ole mitään oikeuksia tilin varoihin tai yrityksen pankkidataan, vaan toimimme ainoastaan maksuaineistojen välittäjänä.

 

Alta ladattavat Osuuspankin, Danske Bankin ja Säästöpankin valtuutuslomakkeet on esitäytetty (niille ei ole lisätty valtuutusta tiliotteisiin eikä maksamiseen, joten ne tulee lisätä haluttaessa itse). POP-pankin lomake tulee pyytää omasta pankista. Palveluista tulee valita vähintään viitteet ja niiden muodoksi XML. Laskupiste tukee myös tiliotteiden hakua sekä lähitulevaisuudessa ostolaskujen maksamista. Jotta myyntilaskut voidaan merkitä maksetuksi joka (pankki)päivä, tulisi viiteaineisto muodostaa ja hakea joka (pankki)päivä. Tiliotteet voi hakea tarpeen mukaan joko päivittäin, viikoittain tai kuukausittain




Danske Bank

Lataa esitäytetty lomake alta ja täytä tarvittavilla tiedoilla. Lähetä se lopuksi sähköpostitse Danske Bankin yrityspalveluihin osoitteeseen yrityspalvelut@danskebank.fi


Nordea

Voit luoda valtakirjan Nordean palvelussa osoitteessa https://www.nordea.fi/yritysasiakkaat/palvelumme/verkko-mobiilipalvelut/maksuliikevaltakirja.html


Valtuutettu välittäjäLaskupiste Oy
2936138-7
Sähköpostiosoiteinfo@laskupiste.fi
Sopimusnumero, WebServices815905002840
Palvelut, joita valtuutetulla välittäjällä on oikeus hoitaa:
  • Yrityksen maksut -palvelu
    • Maksaaksenne ostolaskuja palvelumme kautta
    • Palvelutunnus (kts. ohje ylempää)
    • Aineistotyypit: Maksut
    • Palautteet: Kaikki
  • Konekielinen tiliote
    • Ota käyttöön aina, jos Yrityksen maksut -palvelu otettu käyttöön. Lisätietoja ylempää.
    • Muoto: XML
    • Jaksotus: kts. ylempää
  • Saapuvat viitemaksut
    • Tämä kannattaa ottaa aina päälle, kts. Viiteaineiston haku
    • Muoto: XML
  • Älä valitse muita palveluita kuten Saldo- ja tapahtumaote, Verkkolaskut tai Tilinpäätösaineistot, koska palvelumme ei tue niitä.


Osuuspankki

Lataa esitäytetty lomake alta ja täytä tarvittavilla tiedoilla. Lähetä se lopuksi sähköpostitse osoitteeseen pankkiyhteysvaltuutukset@op.fi, verkkopankin verkkoviestin liitteenä tai toimittamalla omaan osuuspankkiisi.


Maksamisen valtuuttaminen

Maksaaksesi ostolaskuja palvelussamme, tulee lomakkeen C2B-maksamisen sopimus täyttää alla olevan esimerkin mukaisesti. Maksatustunnuksen lisäämiseen löydät ohjeet ylempää tältä sivulta.



Laskupisteessä ei ole ainakaan vielä tukea niputetuille laskuille, mutta nippuveloituksen voi halutessaan sallia, jolloin jos/kun tuki sille toteutetaan, ei sitä tarvitse erikseen käydä muuttamassa.


POP-pankki

Ole yhteydessä pankkiisi liittyäksesi WS-yhteyteemme.


Aineiston hoitajaLaskupiste Oy
Paperitehtaankatu 18
37100 Nokia
Asiakasnumero07089972


Säästöpankki

Lataa esitäytetty lomake alta tai pyydä vastaava omasta pankistasi ja täytä tarvittavilla tiedoilla. Lähetä se lopuksi sähköpostitse osoitteeseen yrityspalvelut@saastopankki.fi tai toimita pankkiisi käsittelyä varten.